Hellströms Hörna

Kalmar får en ny järnvägsstation

Publicerad 2016-04-12 22:49:00 i Allmänt, Kalmar,

Jag kan inte låta bli att reflektera över hur saker skulle kunna vara bättre. En sådan sak är järnvägen genom staden. Det finns en lösning som jag tycker är fantastisk, vi bygger en ny järnvägsstation under jord. Tänk dig att järnvägen grävs ner under mark likt stationen vid Triangeln i Malmö. Vi skulle få en ny stadsdel runt det nya hotellet som skulle kunna erbjuda mycket och bra mark centralt. Men en rad andra kanske lika viktiga fördelar.

 Bild på stationen vid Triangeln i Malmö, stationsingången är glaskupolen till vänster, (Bild lånad från NCC, www.ncc.se)

 

Låt mig förklara hur det skulle kunna vara planerat. Vi börjar utmed raksträckan bakom Ugglarps och bilhandlarna utmed Södravägen där järnvägen kan sänkas ner för att efter Bragegatanbron, mellan postterminalen och Norden, gå in i en tunnel. Ingången till tunneln hamnar då mellan två inhägnade industriområden, mycket bra då det blir svårtillgängligt och med det säkert.

Tågen skall vara under mark och helt i tunneln till korsningen Stensövägen/Esplanaden och vi får här en väl fungerande korsning utan konstiga långa stopp på grund av bommar som går upp och ner. Samma sak gäller för korsningen Södravägen ner mot Saga biografen. Två tågfria och väl fungerande korsningar. Mellan dessa två korsningar ligger Södra skolan som utan järnväg kan öppna upp sig mot Södra vägen. Kanske bygga ut skolan med ny flygel utmed Södra vägen och en skolgård mellan?

Vänortsparken kan bli större, cykelvägen förlängs på norra sidan från Södra vägen ner till Slottsallén. Parken kan också få en vacker fasad mot järnvägsgatan. Jag skulle gärna se ett staket med entréer, och då inte bara som ett staket utan som ett konstverk, ritat och skapad för att vara ett konstverk. Kanske ett uppdrag till Mats Nordell (http://www.matznordell.com/main.html)

Vägar och broar vid NCC huset kan minskas och hela området mellan Sylvanderparken och Järnvägsstationen är öppet för ny planering. Med två nedgångar till det nya underjordiska stationsområdet, en mot bussteminalen och en mot Baronen och Linnéuniversitetet så blir också stationen mer tillgänglig från fler håll. Skeptiker som menat att Linnéuniversitetet inte kan växa i hamnen kan nu glädjas åt att det finns ytor!

Karta med områdena som frigörs.

 

Nu har du nog tänkt, shit vad dyrt. Låt oss se vad detta kan kosta. Enligt beräkningar från Stockholm så är budgetkostnaden för tunnelbana 800 miljoner per kilometer, en tunnelbanestation beräknas till 850 miljoner. Tunnelbana är dubbelspårig vilket järnvägen över vägövergångarna i Kalmar inte är. Sträckan från Bragebron in till stationen är 1,3 kilometer, tillsammans ger detta en total kostnad på 1,9 miljarder. Ett problem som måste lösas är hur stationen skall fungera under ombyggnationen. Jag tänker att man får bygga en tillfällig station, kanske vid INGO maken och sätta in busstransfer till centrum.

Vi får nog räkna på extra kostnader på ett par hundra miljoner för utgrävningar eller speciallösningar som säkert kommer att behövas. Alltså kanske 2,2 miljarder.

Är detta ekonomiskt försvarbart? Kanske inte. Men det finns många som hävdar att det på 50-talet inte var försvarbart att investera i tunnelbana i Stockholm. Men eftersom man gjorde det änndå band man ihop stadsdelar på ett effektivt sätt och gav staden en möjlighet att växa och utvecklas på ett sätt som inte varit möjligt annars. På samma sätt ger en underjordisk järnvägsstation tillsammans med elektrifiering av Stångådalsbanan till Linköping en möjlighet till utveckling i Centrala Kalmar för 50 kanske 100 år framåt. Detta kräver mod och en förmåga att planera för framtida generationer. Finns det i Kalmar?

Jag ser fram emot att få läsa rubriken i Barometern när det står ”Kalmar får en ny Järnvägsstation.”

 

//Niklas

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela