Förväntan och förståelse
När du lanserar något nytt, så placerar du det troligt i ett segment där det redan finns förväntningar om hur saker förmodas att vara. En skola delar ut betyg, på restaurang betalar man dricks. Ett datorprogram måste ha en ”spara som” funktion.
Det kan vara mycket mer subtilt än så. Ett väntrum på akuten ser inte likadant ut som väntrummet hos en familjeterapeut, även om rummen har samma funktion (vänta). Ljudkvalitén och bakgrundsljudet är inte samma om det är ett privat samtal eller om det kommer från ett call-center. Välgjorda böcker har kapitel som börjar på högersidor.
Att ändra det förmodade är precis det som gör att vi upplever saker som nya. Det svåra kommer när du utmanar en förväntan som definierar en produkt - och som du i värsta fall inte planerat för. Oavsiktlig bortval av det som vi förväntar oss av en produkt eller tjänst resulterar i frustration, eller att du uppfattas som vårdslös, okunnig, amatör eller alla
En välgjord produkt kommer från god kunskap, från att ha nära förståelse av vad människor som dina kunder förväntar sig när de väljer saker som den som du just skapat. Visst, bryt mot deras förväntningar när det tjänar dina behov, annars är det smart att bara följa med.
Proffs är de som har god förståelse för vilka förväntningar man kan utmana och när man bara skall följa med. Det är då det blir lagom nytt.